-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48246 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

معني كلمات قرآن و اللّه چيست و آيا اگر انسان قرآن را به فارسي بخواند همان اجر و ثواب عربي را دارد. لطفاً توضيح دهيد.

حقيقت قرآن فراتر از آن است كه در قالب الفاظ بگنجد، محتواي قرآن بسي عاليتر و والاتر از آن است كه واژهها و الفاظ را ياراي بيان آن باشد; درحاليكه كلمات و عبارات براي امور مادّي وضع گرديدهاند و واقعيت قرآن دربرگيرندة عميقترين معارف معنوي است. اين محتواي معنوي براي اينكه در خورِ فهم بشر درآيد، از مقام برتر خود (لوح محفوظ) تنزّل يافته و به مقام قرائت رسيده و خواندني گشته است تا امكان تعقل آن براي بشر فراهم آيد; بنابراين لفظ قرآن (بر وزن غُفران) كلمهاي مهموز و مشتق از قَرَءَ به معناي تلاوت و قرائت است. برخي هم لفظ قرآن را مشتق از قَرَنَ به معناي ضميمه كردن دانستهاند و بر اين باورند كه چون حروف و آيات و سورهها مقرون به يكديگرند، خداوند بر اين مجموعه نام قرآن را نهاده است، و برخي آن را مشتق از قراين (جمع قرينه) دانسته و معتقدند كه چون در ميان همة آيات اين كتاب هماهنگي كامل وجود دارد و بعضي، بعضي ديگر را تأييد ميكنند و قرينة يكديگرند و تشابه تام و تمامي با يكديگر دارند، خداوند چنين نامي براي كتاب خود برگزيده است.

در اين زمينه، اقوال ديگري هم هست كه جهت آگاهي بيشتر به كتاب درسنامة علوم قرآني، حسين جوان آراسته، بخش اوّل، فصل سوم و چهارم، ص 41 و 44، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي مراجعه كنيد.

براي كلمة مقدسة اللّه معاني گوناگوني گفته شده است كه هر يك از آن معاني، از جهتي با ذات ربوي تناسب دارد.

برخي گفتهاند: اللّه به معناي معبود ـ يعني كسي كه عبادت ميشود ـ است بعضي ميگويند: اللّه به معناي تحيّر است و تناسب اين معنا در خداوند متعال به اين جهت است كه وقتي بنده در صفات خداوند تفكّر ميكند، متحيّر ميشود. بعضي نيز اللّه را به معناي واله دانستهاند، به اين مناسبت كه مخلوقات واله او هستند. برخي نيز اللّه را به معناي محجوب ـ پوشيده ـ گرفتهاند، زيرا او از حواس ما پوشيده است: لآتُدْرِكُهُ الاْ ?َبْصَـَرُ وَهُوَ يُدْرِكُ الاْ ?َبْصَـَر;(انعام،103) چشمها او را نميبينند، ولي او همة چشمها را ميبيند.(مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهاني، ص 82ـ83، نشر دارالقلم.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.